Hvis du under koronakrisen sitter på hjemmekontor og arbeidsoppgavene ikke er fullt så mange som tidligere, har du nå en unik mulighet til å sette deg mer inn i hvordan det offentlige markedet fungerer. Du kan finne dagsaktuelle anbud, forberede bedriften din på kommende krisepakker og ekstraordinære anskaffelser som vil komme både fra kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter. Det kan gi bedriften en kick-start!
Viktige tips:
- Skaff deg oppdatert oversikt over det offentlige markedet ved å sette deg inn i hvordan databasen Doffin fungerer. Du kan også skaffe deg 14 dagers gratis prøve på anbudsvarsling. Da får du skreddersydde anbud for din bedrift rett i innboksen!
- Sett deg inn i hvordan de elektroniske systemene for konkurransegjennomføring fungerer. Anbud over nasjonal terskelverdi (ca 1,3 mill) skal nemlig leveres elektronisk gjennom et av disse systemene. De mest vanlige leveres av Mercell, Visma og EU-Supply. For leverandører i offentlige anbudskonkurranser er det gratiså benytte disse via nettleseren din. Lag deg en brukerprofil hos hver av disse så blir enkelt å få tilgang til anbudsgrunnlaget når det blir foretatt nye anbudskunngjøringer i Doffin.
- Skaff deg kunnskap om bruk av systemer for dokumentdeling i nettskyer, f. eks Microsoft OneDrive og Teams. Da kan du jobbe tett med dine kollegaer som også sitter på hjemmekontor og bygge opp tilbud sammen. Det er enklere enn du tror!
- Gå gjerne gjennom konkurransegrunnlag fra tidligere konkurranser og se hvordan anbudsdokumentene er bygget opp. Les grundig gjennom konkurransegrunnlaget og analyser hva oppdragsgiveren egentlig etterspør.
- Tenk gjennom hva som er bedriftens styrker og svakheter i en offentlig anbudskonkurranse.
- Alle anbud har kvalifikasjonskrav som du må oppfylle for å få være med i konkurransen. Dette er krav som gir bestått/ikke bestått. Kun hvis du får «Bestått» blir den videre del av tilbudet ditt evaluert i henhold til tildelingskriteriene som er definert for konkurransen. Kravene til dokumentasjon for kvalifikasjonskrav er listet opp i konkurransegrunnlaget. Eksempler på dette er skatt- og MVA-attest, regnskap de tre siste år, tilsvarende oppdrag du har levert tidligere, CV’er på ansatte etc. Dette er dokumentasjon som du allerede nå kan forberede!
- Tildelingskriteriene er også listet opp i konkurransegrunnlaget. Det er i besvarelsen av disse du henter poeng og kan vinne konkurransen.
- Still spørsmål til oppdragsgiver hvis konkurransegrunnlaget er uklart. Vær oppmerksom på at ditt spørsmål (anonymisert) og påfølgende svar blir sendt til alle tilbydere som har meldt seg på konkurransen. Du bør derfor være taktisk i hvordan du formulerer dine spørsmål.
- Ikke vent til siste liten med å sende inn ditt tilbud. Legg inn gode sikkerhetsmarginer slik at du har ekstra tid hvis det oppstår tekniske problemer.
Synes du dette blir for omfattende? Les her hvordan vi kan hjelpe deg!
Ta gjerne kontakt via Kontaktskjemaet så kontakter vi deg så snart som mulig.