Skip to main content

SMB i fokus. «Alt henger sammen med alt»

Alt henger sammen med alt er gjennomgangstonen i høringssvaret fra Næringslivets hovedorganisasjons (NHO) til Anskaffelsesutvalgets andre delutredning. Når regelverket for offentlige anskaffelser setter søkelyset på SMB, må også håndhevingsreglene gjøre det samme, heter det fra NHO, som i særlig grad har de små og mellomstore leverandørene (SMB) i tankene. Regelverket for offentlige anskaffelser og håndhevingsreglene må være samstemte, slår NHO fast, og lister opp sine synpunkter på nytt håndhevingssystem i 11 hovedpunkter.

NHO retter oppmerksomheten i sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalgets andre delutredning ikke minst mot små- og mellomstore bedrifter. Regler som er gode for SMB, er i det store og hele gode også for de store bedriftene. Når mandatet setter søkelyset på SMB, må også håndhevingsreglene gjøre det samme. Regelverket for offentlige anskaffelser og håndhevingsreglene må være samstemte, heter det.

Mange SMB og mange små anskaffelser

De mange gode formål lovgiver ønsker at anskaffelsesregelverket skal vareta, fremholder NHO, vil ikke bli realisert dersom loven ikke etablerer et håndhevingssystem som sikrer både leverandører og oppdragsgivere reell tilgang til prøving av om regelverket er etterlevd.

NHO mener derfor at det må innføres et velfungerende og effektivt håndhevingssystem for regelverket for offentlige anskaffelser. Det er mange små og mellomstore leverandører og et stort antall relativt små anskaffelser. Og, fremholder NHO, det er et faktum at SMB ikke har de samme ressursene til å forfølge brudd på anskaffelsesreglene på samme måte som store leverandører. De tåler heller ikke de samme sakskostnadene som større bedrifter.

Viktig for leverandørenes tillit

Når regelverket for offentlige anskaffelser setter søkelyset på SMB, må også håndhevingsreglene gjøre det samme. NHO støtter utvalget i at reelle klage- og søksmålsmuligheter er viktig for alle leverandørenes tillit til offentlige anskaffelser, uavhengig av størrelse, og deres vilje til å bruke tid og krefter på å konkurrere på det offentlige markedet. Det er gjort undersøkelser som understøtter at det blir færre tilbydere på det offentlige markedet, og da er det viktig å ha velfungerende håndhevelsesregler, heter det. I tillegg er det også viktig for oppdragsgivere som kan bli urettmessig anklaget for brudd på regelverket.

Fra små og mellomstore bedrifter blir det påpekt at det er vanskelig å komme inn på det offentlige markedet. NHO viser til at Norge har vært langt ned på listen på EUs Score Board Public Procurement når det gjelder å ta hensyn til små og mellomstore bedrifter. Det er ikke regelverket som er hindringen, men derimot oppdragsgivers praktisering av anskaffelsesregelverket, konstaterer NHO, og:

NHOs 11 hovedpunkter

– Det er stadig påpekt at oppdragsgiver kan dele opp kontrakter. Det er også gode muligheter til å stille åpne krav i kravspesifikasjonen, ikke stille for strenge kvalifikasjonskrav til leverandører, etc. Det betyr at handlingsrommet i regelverket er stort for å sikre små og mellomstore bedrifter tilgang til det offentlige markedet.

I sitt høringssvar lister NHO opp – i kortform – sine synspunkter på Anskaffelsesutvalgets forslag. Her er 11 av dem, slik: NHO …

  • … støtter forslaget om KOFA som bindende klageorgan med en skriftlig prosess.
  • … støtter utvalgets forslag om å flytte håndhevingen til før kontrakt inngås.
  • … mener at samme håndhevingsregler som over EØS-terskelverdi, skal gjelde for bygg- og anleggskontrakter fra 3. millioner kroner.
  • … mener at sanksjonering av ulovlige direkteanskaffelser under EØS-terskelverdi bør sanksjoneres med kun overtredelsesgebyr. Reglene om avkortning av kontrakt og sanksjonering “uten virkning” foreslås ikke innført.
  • … støtter at utvalgets forslag om at KOFA får tilgang til alle sakens dokumenter, uavhengig av lovbestemt taushetsplikt.
  • … støtter utvalgets tilnærming om et uavhengig tilsynsorgan for å sikre konkurranse om offentlige kontrakter og bekjempe ulovlige direkteanskaffelser.
  • … støtter flertallets forslag om en oppsigelsesplikt ved tilsidesettelse av tildelingsbeslutningen.
  • … støtter utvalgets vurdering av at erstatningsreglene henger uløselig sammen med utvalgets forslag til endringer av andre deler av håndhevingssystemet, som vi mener legger til rette for rask og kostnadseffektiv håndheving før kontrakt inngås.
  • … mener at det ikke er noe behov for å lovfeste hvordan erstatningsutmålingen skal fungere.
  • … støtter forslaget om åpenhet og kunngjøring av kontraktstildeling over og under EØS-terskelverdi.
  • … støtter utvalgets flertall som mener at dersom oppdragsgiver ikke har sagt noe om når et krav i kravspesifikasjonen skal være oppfylt, så er det naturlige utgangspunktet at kravet skal være oppfylt på tilbudstidspunktet.

KILDE: https://www.anbud365.no/